Kan een werkgever mij een Nul urencontract aanbieden als ik structureel een half jaar vaste dagen en tijden heb werk.

Mijn werkgever geeft iedereen alleen maar een nuluren contract, het grootste deel van mijn collega's en ook ik werken allemaal per week de zelfde dagen en uren. Ook geeft hij aan dat wij een maand opzeg termijn hebben. Wat zijn onze rechten bij dit contract,
De werkgever geeft ons de indruk dat wij geen rechten hebben. Ben wel op zoek naar een andere baan maar heb die nog niet gevonden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Bij een nul-urencontract geldt de afspraak dat de werknemer op komt dagen als de werkgever hem oproept. Het is een vast dienstverband, maar het aantal uren dat iemand werkt, ligt, in eerste instantie, niet vast. Op papier wordt vastgelegd dat de werknemer per uur krijgt uitbetaald. Volgens de wet bestaat er na drie maanden een ‘rechtsvermoeden’ dat de omvang van de arbeidsovereenkomst gelijk is aan het gemiddelde aantal gewerkte uren van de laatste drie maanden. Het is dan alleen nog mogelijk een werknemer minder uren op te roepen dan de laatste drie maanden, als hij daarmee instemt. Is dat niet het geval, dan kan de werknemer zich beroepen op zijn recht op arbeid. De werknemer moet dan wel beschikbaar zijn om die ‘extra’ uren in te vullen.

Volgens mij kun je na 3 maanden zelfs uitbetaald worden bij ziekte! Vraag het anders na bij het uwv of iets dergelijk!

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar wat je werkgever doet kan dus wel, alleen geniet je wel enige bescherming.. Zie ook http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=10748
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

weet er zelf niet veel vanaf, maar kijk even bij de link misschien helpt dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op papier is een nulurencontract geen arbeidsovereenkomst. Partijen spreken immers af dat de 'werknemer' niet verplicht is om te werken als er werk is en dat de 'werkgever' niet verplicht is de 'werknemer' op te roepen als hij werk heeft. De 'werknemer' heeft alleen recht op loon over de daadwerkelijk gewerkte uren. Als de 'werknemer' ziek is heeft hij geen recht op doorbetaling van loon en als de 'werkgever' geen werk heeft heeft de 'werknemer' evenmin recht op loon. Als de 'werkgever' van de 'werknemer' af wil hoeft hij hem niet te ontslaan. Hij kan volstaan met de 'werknemer' niet meer op te roepen.

In de praktijk ontwikkelt een nulurencontract zich echter vaak tot een arbeidsovereenkomst, namelijk als de 'werknemer' feitelijk (gemiddeld) een X-aantal uren per week werkt terwijl het in feite zo is dat de 'werknemer' moet komen als de 'werkgever' werk heeft en de 'werknemer' zich niet door een ander mag laten vervangen. In dat geval zijn er in de praktijk over en weer verplichtigen ontstaan. In dat geval heeft de werknemer recht op loon tijdens ziekte en moet de werkgever hem het loon doorbetalen als er geen werk is.

Als uw contract een echt nulurencontract is mag u dus werk weigeren. Iets anders is dat, wanneer u dit doet, uw 'werkgever' u misschien niet meer oproept.

Toegevoegd na 3 minuten:
voor vragen kun je ook terecht bij het uwv
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je structureel vaste dagen en vaste uren werkt, mag je geen 0-uren contract krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij kan dit doen en jij mag het weigeren
Het voordeel van een nuluren contract is dat je ook geen opzegtermijn hebt en dus van het ene op het andere uur bij een andere werkgever kunt beginnen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wet zegt dat na 3 maanden de gemiddelde uren die je gewerkt hebt, die uren tellen als je daadwerkelijke contract. Je hebt dus gewoon vaste uren.

Het probleem ontstaat pas als hij je een keertje minder inzet, want hij zou je dan toch die gemiddelde aantal uren moeten betalen. En ook als je ziek bent heb je recht op die uren betaalt.

De vraag is of je er wat mee gaat doen. Als je een OR hebt zou je daar deze vraag kunnen neerleggen. Of als je een p&o-er hebt daar, dan kun je dat misschien bij hem/haar ook even ter sprake brengen. Is het een klein bedrijfje zonder OR dan zou je al naar de rechter moeten. Dat doe je natuurlijk niet zo snel. Tenzij je toch al weg wilde...