Ik lees net op Nu.nl dat in Belgie een wetsvoorstel is ingediend dat ouders verbiedt om thuis te roken. Hoe gaan ze dat controleren?

Deze vraag is puur praktisch, natuurlijk ben ik tegen roken in de nabijheid van kinderen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Het mag in ieder geval duidelijk zijn dat ze niet zomaar willekeurig gezinnen met kinderen kunnen gaan controleren, i.v.m. de wet op privacy. Daarom verwacht ik ook dat dit wetsvoorstel het niet zal halen. Een stevige voorlichtingscampagne van de overheid (á la SIRE) zal dezelfde effecten hebben, en is een stuk haalbaarder bovendien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er mag steeds meer omdat de belangen van het kind meer en meer vooropgesteld worden. Vind ik ook wel logisch, want een jong kind kan zelf niet ingrijpen.

Andere antwoorden (4)

In belgie zijn ze slim,ik denk dat ze daar "snuffelaars"in dienst nemen ,die controle uitoefenen door aan de deur te snuffelen.

Hoe verzinnen ze het,en hoe kunnen ze het verbieden?

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uit onderzoek is bekend geworden, dat het meeroken van kinderen, die dus zelf niet roken, maar de rook inademen van de ouders, dramatisch is. Schattingen van meer dan 1000 dodelijke slachtoffers per jaar hier in Nederland, onder deze meerokende kinderen ,is angstwekkend veel!!!!!! Bravo voor begië om het voortouw te nemen. Stel dat ouders thuis heroine zouden gebruiken in het bijzijn van kinderen, dan zouden we er alles aan doen die kinderen te beschermen. Maar omdat het maar gewoon om roken gaat zijn we er lacherig om. Maar om meer dan 1000 slachtoffers per jaar valt niet te lachen. Hoe heeft het ook zo ver kunnen komen? Controleren zal niet meevallen ,maar daar vinden ze wel wat op. Electronisch testen? Zou ook wat wezen in de kleine cafee's
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1. De regering geeft een signaal af naar ouders.

2. Als er aanleidng is om iemand te vervolgen omdat er leed of schade aan inwonenden (vaak kinderen) is toegebracht door roken in huis is er een handvat om iemand te vervolgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze vragen alle mensen die op één of andere manier bij de kinderen betrokken zijn om dit te signaleren en in een logboek bij te houden. Hierbij moet je denken aan: Pedagogische medewerkers; (huis)artsen; consultatiebureaus; onderwijzers. Deze mensen zijn toch al opgeleid om te signaleren en te rapporteren, dus dit kan er ook nog wel bij. Misschien worden ze allemaal wel voorzien van een apparaatje dat de juiste rooklucht kan traceren.