Gezocht: een voorbeeld van een ei- of ij-klank in een andere taal

We hadden Engels sprekende gasten uit Canada die een poging deden om Nederlands te leren spreken. Toen ze woorden met een ij-klank (wijn, fijn, klein) hoorden, hadden ze veel moeite om die correct uit te spreken. Toen ik zocht naar een voorbeeld van een woord met die klank in het Frans, Duits of Engels, lukte mij dat niet. Let wel, woorden als Freiburg zijn geen oplossing, dan spreek je de 'ei' uit als 'ai' en dan ben ik dus nog niet geholpen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
9.6K

Het beste antwoord

Bekend probleem idd met samengestelde klanken als ei, ij ,ui, eu.
De meest bevredigende oplossing ligt dan ook m.i. in het uit elkaar halen van die samengestelde klanken. In dit ge val is "ei" samengesteld uit de klank "e" en "i".
Voor deze klanken zijn wel woorden in diverse talen te vinden. Het samen laten vallen van deze twee klanken tot een klank klinkt best aardig. Bijvoorbeeld het engelse "a" in "same" en het engelse "ea" in " tea" vormen samen een redelijk alternatief voor het nederlandse "ei" in "klein"
Soms zijn er ook mogelijkheden in internationaal bekende eigennamen, bv ze zouden Piet Hein wellicht kennen en daardoor de uitspraak "ei" (maar ja waarschijnlijk zeggen ze dan Piet (pete) Hien). Een goeie in dit verband is bv ook het woord "apartheid" maar ja om daar over te beginnen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

volgens mij bestaan er geen andere buitenlandse woorden met de ei- of ij klank. Mijn engelse schoonouders hebben ook nog steeds moeite met die klanken en mijn man heeft er vele jaren over gedaan om zich die klanken eigen de maken.

Toegevoegd na 5 minuten:
mijn man woont inmiddels 35 jaar in Nederland, dus dat hij het inmiddels heeft geleerd is niet zo gek :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken hetzelfde probleem met mijn Zwitserse grootouders, die erg veel moeite hebben met de klank 'ui'. Zowel deze als de 'ei/ij' zijn volgens mij specifiek Nederlands en ik weet dan ook niet in welke andere taal deze klank te vinden is.
Fonetisch komt de uitspraak ongeveer hiermee overeen:
ei/ij = [æi] of [ɛi] (sommige mensen beginnen wat hoger)
ui = [æy]
Maar daarvoor moet je het IPA kennen (zie bron voor een link naar de Wikipedia-site daarover, ik heb als student Vergelijkende Indo-Europese Taalwetenschap een vak Articulatorische Fonetiek gehad, waarin dit ook ter sprake kwam).

Interessant om te weten: er zijn allerlei artikelen (ook vele in het Engels) geschreven over deze aparte klank, er is zelfs een Engelse Wikipediapagina over het onderwerp. Zie hieronder voor een paar van die websites.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het Noors komt de ei-klank wel voor, ook hetzelfde geschreven als bij ons. Het is niet helemaal exact dezelfde klank als bij ons, maar wel bijna. Hij klinkt iets korter, met meer een "j" aan het eind.
Ze zeggen bijvoorbeeld "hei", betekent hoi.