hoe maak ik zo luchtig mogelijk tarama?

tarama is een pasta van viseieren, in het roze. ik heb een recept dat vrij lekker is, maar laatst at ik het in een restaurant en het was dat superluchtig.
Hoe kan ik dat bereiken?

Toegevoegd na 5 dagen:
allemaal heerlijke recepten, helaas kan ik hieruit geen beste antwoord kiezen. bedankt aan iedereen!!!!!!

11 jaar geleden
in: Koken
7.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Roomvervanger?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waar kan je de tarama vinden?hier in zeeland is het onmogelijk

Antwoorden (3)

Je kunt door er een lepel Spa rood doorheen te kloppen de paté luchtiger maken.

Neem je gerookte kuit, spoel dan eerst onder koud stromend water af om het teveel aan zout te verwijderen.
De snee brood (zonder korst) week je in water en je knijpt hem uit.
Maak dan de kuit in de vijzel goed fijn,
voeg het brood en evtl. een bloemige gekookte aardappel toe en meng alles goed. Giet er dan geleidelijk olijfolie en evtl. citroensap bij terwijl je goed roert.
Klop tot je een gladde massa hebt.
Klop er dan een lepel koolzuurhoudend water door om het luchtiger te maken. Doe er dan evtl. fijngehakte ui en peterselie door.
In een schaaltje doen en garneren met olijven.

Toegevoegd na 14 minuten:
Je kunt ook een luchtige mousse krijgen door de tarama samen met de gekookte afgekoelde aardappel met de mixer te kloppen op middelste stand tot je een luchtige puree hebt. Doe er dan geleidelijk aan olijfolie bij terwijl je blijft mixen en doe er dan op dezelfde manier evenveel azijn als ook water bij (op een massa van 125 gr. viskuit, 2 gek. aardappels 1 kop olijfolie en sap van 1½ citroen)
doe je 2 el. azijn+2 el. water. Blijf mixen tot het een luchtig geheel is. Doe er dan de geraspte ui bij.
Is het te dun naar je zin, doe er dan een beetje geweekt, uitgeknepen brood doorheen om meer te binden, maar ik denk niet dat het nodig is.

Toegevoegd na 15 minuten:
Je kunt ook een luchtige mousse krijgen door de tarama samen met de gekookte afgekoelde aardappel met de mixer te kloppen op middelste stand tot je een luchtige puree hebt. Doe er dan geleidelijk aan olijfolie bij terwijl je blijft mixen en doe er dan op dezelfde manier evenveel azijn als ook water bij (op een massa van 125 gr. viskuit, 2 gek. aardappels 1 kop olijfolie en sap van 1½ citroen)
doe je 2 el. azijn+2 el. water. Blijf mixen tot het een luchtig geheel is. Doe er dan de geraspte ui bij.
Is het te dun naar je zin, doe er dan een beetje geweekt, uitgeknepen brood doorheen om meer te binden, maar ik denk niet dat het nodig is.
amc
11 jaar geleden
Er zijn 2 manieren voor het maken van taramo salata.

1) 2 gekookte aardappelen (niet al te gaar),
125 gr. tarama (viskuit),
1 kop olijfolie,
sap van 1,5 citroen,
2 el azijn,
2 el water,
1 kleine geschaafde ui (naar keus, ui is niet noodzakelijk).

2) 3 (dikke) sneden (OUD!) wit brood, zonder korst,
3/4 kop water,
125 gr. tarama,
1 kop olijfolie,
sap van 1,5 citroen.

Voor taramosalata 1: Electrische mixer, kan eventueel ook met de garde

Voor taramosalata 2: Blender
Voor taramo 1) Aardappelen koken afkoelen en ui raspen.

Voor menu 2) brood weken in water.
Bereidingswijze
Methode 1) Doe de tarama samen met de gekookte, afgekoelde aardappelen in de MIXER en mix op middelgrote snelheid tot een luchtige puree. Voeg geleidelijk aan met een dun straaltje de olijfolie toe (zeer belangrijk giet je hup de hele kop erin dan pakt het niet!) op dezelfde manier voeg je ook de azijn, het citroensap en het water toe en blijf mixen tot het een luchtig geheel is, dan de geraspte ui toevoegen.

Methode 2) Doe in een blender de geweekte (niet te waterige) stukken wit brood,zonder korst
3/4 kop water,’]
125 gr tarama,
sap van 1,5 citroen, mix en voeg nu al mixend geleidelijk de olijfolie toe, blendeer het tot een gladde massa. Is de puree te waterig, blijf (ongeweekt) witbrood (zonder korst) met kleine beetjes toevoegen tot de gewenste dikte is verkregen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je maakt Tamara luchtig op deze manier.

Tarama salata

Ingrediënten:
125 gr gerookte kabeljauwkuit
3 sneetjes oud brood zonder korst en verkruimeld
4 el olijfolie
2 el citroensap
1 tl water
1 tl geraspte ui
1 tl gehakte peterselie
zwarte ontpitte olijven

Bereidingswijze:
Wrijf de viskuit fijn. Voeg het broodkruim toe en roer er geleidelijk de olie en het citroensap door. Klop tot er een gladde massa ontstaat. Klop het water erdoor om het luchtig te maken. Voeg de ui en peterselie toe. Doe het mengsel in een schaal en garneer met olijven.

Smakelijk!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.hakkennes.nl/kookclub/Gerechten/Grieks/grieks.htm#Tarama salata